pondělí 19. srpna 2013

Probuzení do přítomnosti

Jé, jak já se měla! Posledních pár dní jste ode mě neviděli ani řádku, protože jsem se rozkošnicky poflakovala a nic nedělala. Řeknu vám na rovinu, bylo to báječné. O to víc je teď zase přítomná realita drsnější.
 
Nebudu vás unavovat ani otravovat všemi skvělými zážitky, které jsem měla (heč!). Stačí  říct, že jsem byla v Jeseníku. Sudety, proměny měst i zaniklé obce mě nikdy nepřestanou fascinovat. Ani nevím, kde se ve mě tahle vášeň pro smutná zastavení vzala, ale mám ji nesmírně vyvinutou. Dokonce až tak, že má podivná záliba už vzbuzuje u partnera i přátel jen pramálo pochopení. Těžko se ale o tom mluví, je to spíš nezachytitelný pocit. Ještě hůř se píše. Zatím. A tak místo těžkotonážních popisů se projděte v následujících obrázcích.
 
Projděte časem na náměstí v Jeseníku. Předválečným vzkvétajícím městečkem, komunistickou depresí s obrubou paneláků, které nahradily domky i výstavní domy na náměstí, nedávnou moderní rekonstrukcí. Náměstí náhle vypadá jak kdyby se vylouplo třeba někde vedle rakouské Weitry. Jak mohli? A jak to je správně?     
 
 


 



Jak je to správně nevím, ale dopadlo to ještě dobře, jak se zdá. V Javorníku (odkud je následující fotografie domu) nebo ve Vidnavě to zatím na happyend vážně nevypadá. Všichni, kteří stojí o hořký a trpký genius loci, by už měli pakovat kufry a frčet na návštěvu.


Ovšem ani za hranicemi není lépe. I jako zapřísáhlá obhájkyně paneláků mám problém s paneláky na vsi a s paneláky místo historické výstavby, v centrech měst, komunistickými budovatelskými paskvily. Tady renesance, tam barokní kostel, tu brr panelák, vítejte v polské Nise. Prý polský Řím.
  

(Vsuvka: já vím, do východního Německa se na pořádný průzkum měst a městeček teprve chystám. Zatím jsem neposkvrněná; Berlín, Dráždany a jim podobné turistické giganty se nepočítají...).


A aby z toho nebyla depresivní noticka, na závěr je tady jedna má vyletněná momentka z Opole. To zase prý polských Benátek. V Benátkách (i v Římě) jsem byla a nějak si tu přímou souvislost neuvědomuje, ale čert to vem, skvěle bylo i tady. Teplo, na kanálu rádoby gondola, výborně jsme se najedli, co víc si přát. Snad jen si uchovat ten povznášející pocit co nejdéle.

Žádné komentáře:

Okomentovat