čtvrtek 1. srpna 2013

Letní byt

Jak na objednávku: skoro ve stejný moment, kdy jsem z rozhlasu zaslechla předpověď, že krásné letní počasí vydrží nejen tenhle týden, ale bude pokračovat i celý příští, jsem objevila tenhle letní byt.


Letní byt je podle mě sen měšťáka. Jako děcko jsem dlouho nechápala, o co vlastně jde. Znělo mi to tak starosvětsky a trochu vznešeně. Na letním bytě se přece odehrávají i ty nejvypečenější příběhy od Čechova, ve škole mi do hlavy nabušili, že tam Čapek napsal Válku s mloky a posílají se z nich malované čumkarty... Teprve když jsem psala diplomovou práci a listovala ve stoletých archivních vydáních Národních listů, kde se to od pravidelně každý rok už od jara hemžilo inzeráty na letní byty (se zahradou, bez zahrady; se služkou, bez služky; se sklípkem, bez sklípku; prostě bohatý výběr...), tam v zaprášených místnostech Místodržitelského letohrádku, jsem pochopila, o co jde. Vypadnout z Prahy, přece!!!




A nejde se toho zbavit. Ano, je to Matka měst a pokaždé má co nabídnout (dvojnásob tak právě v létě a kdo to tohle léto nevidí, je slepý. Ještě nikdy jsem nezaznamenala tolik letních akcí, promítání v letních kinech, festivalů, tančíren a bůh ví čeho všeho ještě jako letos...), ale když ono klid, klid, klid, tiché šumění stromů a minimální světelný smog mají tolik do sebe! Letním bytem se tedy letos zaobírám víc než kdy jindy. A tenhle dům, který vypadá, jak kdyby šlo o jednu betonovou panelákovou jednotku se sedlovou střechou, mě nadchl.



Vytvořilo ho mé oblíbené studio Ábaton, sourozenci Camino a Carlos Alonsovi. Oni sami mají naprosto bezkonkurenční letní dům v horách v Extremaduře, o kterém jsem psala už loni. Možná zrovna tam vymysleli tuhle geniální letní "truhlu". Dokud je zavřená, nikdo se do ní nedostane, ani nepozná, kudy tam vlézt. Přitom je to ložnička, koupelna, kuchyň s obývákem. Otevřeš dveře a jsi venku. Kde, to už je jen na tobě. Tenhle letní byt Ti dopraví kamkoliv, za 800 000 Kč mi to ani nepřijde jako nějaká strašná láce, když si vezmu, za kolik prodávají v různých vesničkách u Kladna velikostí podobné mobilní domky, které ale tomuhle nesahají ani po kotníky.


Romantické představy samozřejmě bortí to, že si tam musíte nechat zavést sami elektřinu a vodu, vybudovat odpady... a safra, vlastně asi sehnat i ten pozemek, že? Nejkrásnější by byl někde v kopcích... nebo na louce za lesem, kde by se dalo včelařit? Nesmí chybět potůček... A co třeba přidat opodál ještě druhý domeček, pro hosty? Nevím jak vy, ale já už TAM jsem. Tak čau.  

4 komentáře:

  1. Nádhera! Akorát koupelna a záchod by mi tam chyběly. Ty jsem v půdorysu nenašla. Ale asi jsem už strašně náročná.

    OdpovědětVymazat
  2. Kdepááák, jsou tam, bez nich by to... kulantně řečeno, nebylo ono :))) A to nejsou velké nároky, to je podle mě dost základ, nebojte :) Mě by se tam líbil zase nějaký psací koutek navíc...

    OdpovědětVymazat
  3. Týý jo... tak tohle by nebylo špatné:-))
    Ajka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 100% souhlas :) Ještě najít ten snový pozemek... a nějak vykutat ty peníze... a je to! Jak snadné :)

      Vymazat