pátek 28. června 2013

Uitwaaien a hygge

Takže tady k obědu servíruju včera slíbenou náladu. Na začátek prázdnin myslím inspirativní víc než dost.


Uitwaaien, hygge. Nejedná se o žádnou čarodějnickou mantru. Kdepak. Ale přísloví se k tomu najde: kolika jazyky mluvíš, tolikrát jsi člověkem. Holandština, dánština a architektština. Projdeme si to pěkně popořádku.

 
Hygge se stalo mým oblíbeným slovem/bytím už před lety. Letošní návštěvou Dánska se to ještě umocnilo, protože jsem naživo viděla, jak si ho užívají doslova všichni. Staří, mladí, v práci, ve volnu, doma, venku, prostě všude, pokud je to jen trochu možné, nastolí HYGGE. A cože tohle nepřeložitelné slovo vlastně znamená?


Hygge je proces, kterým si nastavíme pohodu a klid v duši i okolo sebe. Hygge je chvilka pro setkávání s těmi, které máme rádi, nebo pro naše záliby a oblíbené činnosti. Hygge je moment, ve kterém by nás neměly rušit starosti a mnohdy hlouposti všedních dní. A dá se navodit prostě tak, že chceme. I když třeba musíme napsat nepříjemný mail, určitě pomůže zapálit si voňavou svíčku, a hodit se do klidu a jít na to. Prostě i u otravných věcí se pokusit zaonačit to tak, aby otravné vlastně nebyly. Já vím, že to tahle zní skoro stejně tak naivně jako instantní rady na štěstí ze stánek holčicích magazínů, ale ono to fakt funguje... :)! Jinak si prostě nedovedu vysvětlit, jak by v té věčně setmělé a studené zemi na severu mohli žít nejšťastnější lidé na světě, jak se neustále dozvídáme ze všelijakých výzkumů.

Hygge podle mě nejvíc vystihuje když je venku sychravo a vy sedíte v obýváku se svíčkami a čtete si, v létě na pikniku s nejlepšími přáteli nebo si v kavárně objednáváte to odpoledne už třetí kávu a koláček. Bez výčitek! Mimochodem, hygge využívá i dánská turistická agentura jako jeden ze zásadních taháků země. Od nich je ta ilustračka smějící se partičky. Takhle vidí hygge oficiální dánské úřady :) A takhle nějak vypadá mé privátní hygge.






 
Nedávno jsem taky objevila uitwaaien. Přijde mi, že je naprosto správné, že jsem na něj narazila až po hygge. Zdá se, že je to skoro další level. Když už "umíš" hygge, můžeš uitwaaien. Nic nesejde na tom, že je to z Nizozemí a jen bůh ví, jestli to v Dánsku znají a naopak. Uitwaaien je moment, kdy si potřebujete vyčistit hlavu, doslova "vyfoukat" bordel z hlavy ven a vydáte se z koloběhu každodennosti na venkov, ven, na výlet, kratší či delší. V Holandsku se tím přirozeně rozumí vyjet si k moři (tam to jistě nejvíc z hlavy vyfouká ven a zase zpátky pěkně urovná), pro nás, když nebudete zrovna asi chtít kupovat letenku, bych to viděla třeba na nějaký kopec... Myslím, že bude stačit i ten váš nejbližší a tak dvacet minut :) 
 
Takhle to je uitwaaien origoš po holandsku:
 
 
 
Tady jsem si zatím nejvíc vyfoukala hlavu já. Strávila jsem tam pár měsíců života a zpětně mi je jasné, že to pro mě bylo dosti zásadní... V poslední době čím dál víc toužím po malé výletu, vlastně takovém uitwaaien, sem, do Sussexu.
 


Zatím ale chodím alespoň občas sem. Krasavec jménem Ctirad.

 
A myslím, že nádherně to musí profukovat i na balkoně paneláku, o kterém jsem už psala a tady si můžete počíst dále a prohlédnout fotky Jana Šilara. Ten barák je jak stvořený pro hygge a uitwaaien, no ne :)?
 

Žádné komentáře:

Okomentovat